I made this widget at MyFlashFetish.com.


PERJUANGAN


BLOG I
NI MENGANDUNGI BAHAN2 BERKAITAN SEJARAH PERADABAN MANUSIA, ISU2 SEMASA, PERBANDINGAN AGAMA DAN APA SAHAJA DALAM LINGKARAN KEHIDUPAN MANUSIA

AP YG AD DLM BLOG MGKIN ANDA TIDAK SETUJU DAN BKN 1 MASALAH JIKA KITA BERBEZA PENDAPAT.


Manusia ooh manusia

Saturday, November 14, 2009

Manusia ooh manusia
Setiap manusia mempunyai perjalanan hidup yg berbeza mengikut ujian yg diberi oleh Allah swt. Ak brsyukur dgn hidup ak wlpun byk yg ak lalui itu sesuatu yg tidak baik mnurut pndgan org yg baik tp yg tidak baik itu yg telah mematangkan aku dlm terus menjalani hidup. Pastinya ujian dari Allah xakn terhnti, spnjg hidup manusia pastinya kita akn membuat sesuatu prkara yg salah kerana manusia itu lemah dan akn ad dose yg kite lakukan tp dgn adnya sifat maha pegampun dari Tuhan yg maha besar, taubat bagi manusia sentiasa terbuka slagi kite bfikir dan bertnye.
Tidak ad manusia yg dilahirkn utk mnjdi jahat, persekitaran yg mncorakan kehidupan. Diri sendiri yg perlu bertindak tp perbuatan yg baik tidak perlu kepada proses berfikir yg pjg. Proses utk mghijrahkn seseorang tidak berlaku dgn pantas dan tidak betul jika kite terus memakse org yg bru mngenali kembali Islam dgn tahap keimanan yg tinggi. Proses ini perlu berlaku dgn bertahap dan sesuatu yg salah jika terus diberitahu dgn balasan yg menyakitkn kerana boleh memutuskan harapan utk kmbali kepada Allah.
Ap tujuan hidup manusia di dunia, kenapa manusia di wujudkan. Prsoalan asas ini perlu di fahami oleh setiap manusia utk mngenal diri dan ap yg perlu dilakukan di sepanjang kehidupan. Manusia dilahirkan sebagai pemimpin dan pentakbir bumi, Allah menyerahkan kehidupan kepada kita dan setiap langkah yg kita lakukan adalah di bawah tanggungjawab diri manusia itu sendiri dan mjdi tnggungjwb masyarakt utk berdakwah, Islam bukan agama individu tp agama bagi seluruh umat manusia. Kehidupan adalah ujian kepada manusia utk menlayakan diri menghuni syurga Allah yg kekal dan setiap apa perkara yg terjadi dlm hidup ini, kita kne yakin bahawa itu semua adalah ujian. Allah maha adil, ujian yg diberikan adlah sesuatu yg mampu kita tmpung dan kepada Allah jua tmpat kita meluah dan meminta pertolongan.
Bila tertimpa sesuatu masalah kita pastinya berkata akulah org yg paling malang, hina dan jahat. Perkara ini adlh sesuatu rintihan hati manusia yg biase sehingga kita merasa tiada gune aku hidup lagi, ini adlh bukti bahawa akal manusia itu lemah dlm menghadapi masalah. Kepercayaan kepada Tuhan merupakan tmpat pergantungan yg sngat bermakne selagi kita percaya dan selagi kita faham ap itu hidup. Masalah akan sentiasa ad dlm diri manusia dan masalah itu bkn hanye perlu diselesai melalui akal semata2 tp perlu jua kepada bimbingan ilmu keagamaan yg berlandaskan al-Quran dan al-Sunnah.

0 Comments: