I made this widget at MyFlashFetish.com.


PERJUANGAN


BLOG I
NI MENGANDUNGI BAHAN2 BERKAITAN SEJARAH PERADABAN MANUSIA, ISU2 SEMASA, PERBANDINGAN AGAMA DAN APA SAHAJA DALAM LINGKARAN KEHIDUPAN MANUSIA

AP YG AD DLM BLOG MGKIN ANDA TIDAK SETUJU DAN BKN 1 MASALAH JIKA KITA BERBEZA PENDAPAT.


Sejarah Piala Malaysia

Friday, October 30, 2009


Sejarah Piala Malaysia......

Diharapkan dengan sedikit maklumat yang aku ada tentang piala Malaysia akan mambawa korang semua mahu berfikir sedikit setelah lama otok2 korang terbiar dengan hiburan dunia dan agama yang tidak langsung membawa kepada pembangunan kesedaran AWAM (Warganegara)

apa salahyer dengan piala Malaysia ini, memang ada salahnya......
piala ini bermula sejak tahun 1921 tapi masa itu di enali sebagai piala Malaya. Pada tahun 1933 piala ini telah ditukar nama dengan piala HMS Malaya. Apa kaitan dengan piala Malaya dengan kapal perang British ini? HMS Malaya merupakan kapal perang British dari kelas kapal pemusnah Queen Elizabeth yang dibina dalam tahun 1915 dan siap serta ditauliahkan dalam tahun 1916. Apa yang cuba aku sampaikan disini, dalam tahun 1920 hingga tahun 1940 kita lihat orang Melayu ketika itu lebih selesa kalau disebut umat Islam di Malaya, berada dalam keadaan yang sangat daif miskin dalam banyak bidang bukan setakat berkaitan dengan hal2 keduniaan malah pegangan agama meraka juga tersangat REPUT apa yang dimaksudkan dengan reput ialah agama hanya berkaitan dengan rukun Islam tidak ada kaitan dengan dunia. Dalam pemikiran mereka terutamanya kaum tua apa sahaja dari Barat itu tidak selaras dengan Islam!!!!!!!!!.

Balik kepada piala Malaysia ini, dalam tempoh Perang Dunia Pertama. British terlibat secara langsung dalam perang ini. Sultan-Sultan Melayu yang dikatakan sebagai bayang-bayang Allah dimuka bumi telah rela putih suci hati membantu British dengan diketuai oleh Sultan Perak iaitu Sultan Idris (Malu aku dengan nama UPSI tp aku xleh wt ap2 sbba aku orang biasa) dengan sembilan orang rakan-rakannya (Sultan-Sultan) telah memberikan sumbangan sebanyak $22juta kepada England. Bayangkan nilai itu pada masa kini, pastinya jika wang itu dipergunakan untuk pembangunan orang-orang Melayu pada ketika itu dapat meningkatkan sedikit taraf kehidupan orang-orang Melayu.Gambar : Kesian generasi kini terbuta mata disebabkan mereka yang telah lepas juga diperlekehkan oleh orang yang menang, orang patut-patut (kaya-kaya,besar-besar, bijak-bijak.

Setelah kapal HMS Malaya terlibat dalam Perang Dunia Pertama termasuk berjaya mengalahkan Empayar Turki Uthmaniyyah sehingga penaung Islam!!!!!!!! sedunia ini musnah dan digantikan dengan Kerajaan Sekular pimpinan Mustafa Kemal Ataturk. Kapal HMS Malaya telah membuat kunjungan hormat ke Malaya, dalam kunjungan ini pemerintah HMS Malaya telah menghadiahkan sebuah piala yang akhirnya memjadi piala Malaya. Sehingga kini piala yang telah menjatuhkan saudara seIslam di julang-julang dan direbut sebagai kebanggaan.

Gambar : Lihat mereka, berpasta meraikan kejayaan tanpa berfikir sejarah bangsa yang tertindas. Adakah aku yang hanya ada kesedaran, adakah hanya pelajar sejarah yang berlajar tentang masyarakat yang liku pahit perjalananya tidak diketahui awam.

Baca Adnan Hj Nawang. Za'ba Patriot dan Pendeta Melayu.

Kerajaan tidak mahu orang Melayu celik mata, takut kita menderhaka atau sedar kehinaan kita (kerana) ... kerajaan perlu ambil contoh India, beri pelajran tinggi tentang (melawan) kerajaan.

( Zaba. Utusan Melayu, 11.10.1919)


0 Comments: