I made this widget at MyFlashFetish.com.


PERJUANGAN


BLOG I
NI MENGANDUNGI BAHAN2 BERKAITAN SEJARAH PERADABAN MANUSIA, ISU2 SEMASA, PERBANDINGAN AGAMA DAN APA SAHAJA DALAM LINGKARAN KEHIDUPAN MANUSIA

AP YG AD DLM BLOG MGKIN ANDA TIDAK SETUJU DAN BKN 1 MASALAH JIKA KITA BERBEZA PENDAPAT.


KAHWIN

Saturday, November 14, 2009

Kursus Khawin

Wajar atau tidak. Persoalan berkaitan dengan kursus ini bagi aku adlh satu cara yang bagus bagi memberi bimbingan terhadap bakal pegantin dalam menjalani bahtera rumah tangga. Tapi bg aku tidak wajar dijadikan syarat utk berkahwin. “Tidak ada kursus kahwin tidak boleh kahwin”,Utk pemerinksaan kesihatan itu adalah satu perkara yg baik utk mdptkn zuriat yg sihat. Mmg kursus ini baik tapi boleh ke kursus yg hanye 2 hari paling lame pun semggu mbantu utk mnjalani khidpn yg panjg. Adkh kursus kahwin ini brtujuan mendapatkn keuntungan, sekali kursus berape rmai yg hadir adkh benar2 bertujuan utk Allah s.w.t. Agama dimanupulasikan demi perniagaan hanya matlamat keuntungan yg perlu dicapai tdk hasilnya secara keseluruhan.

Aku pernah berbicara ttg perkara ini dgn mber berlaku prcghan pendapat itu adlh satu perkara biase dlm prbncgan. Bukan aku tidak setuju dgn kursus ini,byk yg perlu diperbaiki pelaksanaan hanya seperti melepaskan batuk di tangga. Lebih teruk lagi, terdapat ramai yg ambk kursus ini tidak kne pada tempatnya. Ambk kursus kahwin skrg tp nk kahwin xtau lagi, ilmu bkn terus tertanam dlm otak ilmu akan hilang jika tidk dibace ulang kali lg teruk klu time kursus mbuta, main2 dgn awek, pegang tangan pakwe (Berdasarkan pengalaman En Hasbi, pensyrah UPSI. Prnh mngedlikn kursus kahwin)

Cadangan

Mmg selalunya org hanye pandai berkate itu tidak bagus ni xtdk bgus tp xde cadangan, hanya pandai mgkritik. Ruangan ini akn aku sampaikn cadangan
1. Wajibkan kursus di universiti berkaitan perkahwinan selama 1 sem dan dijadikan Kursus wajib univerisiti. Kursus ini perlu diambil oleh pelajar sem akhir contoh di UPSI kursus perkahwinan ini wajib bagi pelajar sem 7.
2. Di sekolah mmg ada pelajaran perkahwinan dan perlu diperbaiki supaya lebih serius ttg perhubungan dan tanggungjawab suami isteri tidak hanya membicara ttg hukum.
3. Hampir kebanyakan para belia skrang mjalani latihan Khidmat Negara, module serupa dgn kursus kahwin perlu disertakan dgn lain2 module yg ada.
4. Kecilkan jumlah peserta dlm kursus kahwin dalam 20 orang. Ini langkah bagi menjamin pnsyrah yg mngedalikan kursus dpt mympaikan ilmu dgan lebih baik dan dapat memberikan perhatian terhadap peserta.
5. Kursus perlu dihadiri oleh bakal pasangan suami isteri supaya dapat memupuk persefahaman akan tanggungjawab masing2. Tidak ada pasangan tidak boleh serta dalam kursus.

Jika benar2 pihak yg mengendalikan kursus kahwin bertujuan kerana Allah pastinya meraka iklas myampaikan pelajaran tidak kerana hanya wang.

0 Comments: